zondag 20 juli 2014

Thais roerbakgerecht met sojabrokken

Een tijdje terug kocht ik een zak (biologische) sojabrokken. Vandaag ga ik proberen er iets mee te maken. Best spannend, geen idee hoe het uit zal pakken.
Sojabrokken hebben van zichzelf geen smaak. Dus van te voren marineren is wel slim. Ik deed dit al vroeg in de middag, en heb de sojabrokken tot gebruik in de koelkast bewaard.










Ingrediënten gemarineerde sojabrokken

  • 100 gram sojabrokken
  • 1 gesnipperd sjalotje
  • 1 gesnipperde knoflookteen
  • flinke scheut zoete ketjap
  • scheut louisiana hot sauce (maar misschien dat sambal of chilisaus ook prima uitpakt)
  • blokje groentebouillon
sojabrokken in de marinade

















de sojabrokken koken

Daarna kook ik de sojabrokken in een pan water met een blokje groentebouillon. Op de verpakking van de zak staat dat dit 20 minuten moet, maar omdat ze later nog verder verwerkt worden, lijkt 15 minuten me wel lang genoeg.





Overige ingrediënten

  • 2 preien, in ringen gesneden
  • chinese kool, in stukjes gesneden (ik had genoeg aan 2/3 kool, de rest gebruik ik een andere keer wel)
  • 4 eetlepels rode curry pasta (koh Thai)
  • 1 blik kokosmelk (400ml)
  • 3 gare aardappels in stukjes gesneden
  • wat wortel, in stukjes gesneden
  • wokolie
  • rode peper of sambal
  • Rijst (ik heb meergranenrijst gebruikt)

Bereiding

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.


aardappelen voorkoken
Kook de aardappelen.







de voorgesneden groenten
















Ik ga nu in de wadjan (wok kan ook) de goed uitgelekte sojabrokken aanbakken in de wokolie. Vervolgens schuif ik deze een beetje aan de kant. Daarna de curry pasta even aanbraden. 











De kokosmelk toevoegen. Even aan de kook brengen. 
En de gesneden groenten, aardappels en sojabrokken toevoegen. Omdat ik geen rode peper in huis heb, voeg ik wat sambal toe. Nog even 5 à 10 minuten laten pruttelen met een deksel erop.
het geheel staat te pruttelen

Voeg de rijst toe.

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden was met het resultaat. Dit smaakte helemaal niet verkeerd!















het eindresultaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten